2014. március 11., kedd

Singer


Gyerekkoromban a konyha egyik sarkában volt egy nagyon szép kacskaringós fekete vasállványon álló varrógép. Pedállal lehetett hajtani, oldalán nagy kerék amelyen feszült az ékszíj, ez hajtotta a gépet. A varrógép maga nagyon kecses formájú volt, fényes fekete arany színü mintázattal. Az állvány közepén egy felirat volt arany színnel befújva: SINGER. Imádtam a gépet elfedő hengeres doboz tetején ülni miközben a mellettem gömbölyödő, doromboló fekete cicám simogattam. Olvastam vagy anyukám szórakoztattam főzés közben. Első próbálkozásaim is ezen a gépen történtek, babaruhák, kispárnahuzatok vagy zsebkendők születtek a tízéves kezem alatt. 


 Ez volt az első Singer amivel találkoztam. A következő már  praktikusabb, gyorsabb ámde küllemében sokkal szegényesebb volt mint az előző. Villany hajtotta és nem pedál, a fényes fekete lakk helyett műanyag borítás fedte. A párom egyik idős rokonától örököltem aki igazi női szabó volt Budapest belvárosában, és sok híres szinésznő járt hozzá . Ezen a gépen sok kreativ dolog készült a gyerekeimnek. Amikor Torquay-ba költöztünk, sajnos Magyarországon maradt a varrógép, tekintve hogy jelentős súlya volt. Aztán az  egyik itteni rendezvényen rácsodálkoztam az egyik plakátra, amelyen a Torquay-ban élt híres emberek voltak, többek között Singer is.  

Kalandos életét akár meg is filmesíthetné valaki, csodálom,hogy eddig nem jutott senkinek az eszébe.
Az 1811-ben született Isaac Meritt Singer elsősorban a színészetet kedvelte, de feltalálónak is nagyszerű volt.  A Wikipédián természetesen részletesen le van írva és nem másolnám be ide, de tény és való, hogy kalandos élete volt Singernek, és egy nagyszerű találmánnyal lendítette előre az ipari forradalmat, a háztartási varrógéppel.  
Bigámia miatt kőrözték és 24 kis Singert adott a világnak különböző feleségektől és szeretőktől.  
Utolsó éveiben 1871-ben Angliába, ide Devon megyébe költözött és felépíttette  az Oldway Manson rezidenciát.Néhány napja a párom fényképezte le ezt a gyönyörű épületet. Singer 1875-ben halt meg, sírja  itt van Torquay-ban. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése